Научные труды

Уранбилэг С.
РОЛЬ ПЕРЕГОВОРОВ НА УРОКАХ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА // Банзаровские чтения: материалы международной научной конференции, посвя щенной 200-летию со дня рождения Д. Банзарова и 90-летию БГПИ — БГУ (30.03.2022 – 31.03.2022, Улан-Удэ). Научный редактор: В. В. Номогоева, Ответственный редактор: О. Н. Полянская, - Улан-Удэ: Издательство Бурятский государственный университет, 2022. - С. 323-328.
РОЛЬ ПЕРЕГОВОРОВ НА УРОКАХ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА
ROLE OF NEGOTIATIONS AT FOREIGN LANGUAGE CLASSES
372.8:811.111  10.18101/978-5-9793-1755-7-323-328
В данной статье исследуется роль переговоров в изучении иностранного языка. Согласно Nunan [2009, p. 16], переговоры означают, что учитель и ученики вместе принимают решения, связанные с языковым курсом. Другими словами, они приходят к соглашению о том, чему учить и как учить, после обсуждения и компромисса. В ситуации, когда учителя разрабатыва- ют учебную программу курса или выбирают учебник или материалы для использования в классе, легче вести переговоры со своими учениками о содержании курса и ресурсах. Но что происходит в условиях, когда учитель не может сам составить учебный план или учебники и материалы предоставляются кафедрой или школой? Могут ли в этой ситуации продолжаться переговоры? Может ли учитель решать, чему учить и как учить? Может ли он обсудить их со студентами? В этой статье предполагается, что почти в каждом классе, независимо от ситуации, есть определенная степень переговоров. Приводятся примеры из языковых курсов, которые я преподавала, и опытов, проведенных исследователями в контексте иностранного языка.
This paper investigates the role of negotiation in foreign language learning. According to Nunan [2009, p. 16] negotiation means that the teacher and the students together are making decisions related to a language course. In other words they are coming to an agreement of what to teach and how to teach after discussion and compromise. In the situation in which the teachers develop the curriculum of the course or choose the textbook or the materials to use in the classroom, it is easier to negotiate with their students about the course content and the resources. But what happens in the contexts in which the teacher cannot create the curriculum herself/himself or the textbooks and the materials are provided by the department or the school? Can negotiation still exist in this situation? Can the teacher decide what to teach and how to teach? Can she/he negotiate about them with the students? This paper proposes that there is a degree of negotiation almost in every classroom no matter the situation by giving examples from the language courses that I taught and the studies that were made by researchers in the foreign language context.

иностранный язык, переговоры, переговоры смысла, переговоры между сту- дентами и учителями.

foreign language, negotiation; negotiation of meaning; interactions between students and teachers
Ernst G. Conversation and Negotiation in ESL classroom. TESOL Quarterly. 1994. Vol. 28, No. 2.

Faerch, C., Haastrup, K., & Phillipson, R. Learner Language and Language Learning. Clevedon: Multilingual Matters Ltd., 2004

Foster P. A Classroom Perspective on the Negotiation of meaning. Applied Linguistics, 1998. 19(1).

Gan Z., Davison C., & Hamp-Lyons, L. Topic Negotiation in Peer, 2009.

Group Oral Assessment Situations: A Conversation Analytic Approach. Applied Linguistics, 30 (3).

Goldstein, L. M., & Conrad, S. M. (1990). Student Input and Negotiation of Meaning in ESL Writing Conferences. TESOL Quarterly, Vol. 24, No. 3.

Larsen-Freeman, D. Techniques and Principles in Language Teaching (2nd Edition). Oxford: Oxford University Press, 2000

Mendonca, C. O., & Johnson, K. E. (1994) Peer review negotiations: Revision Activities in ESL Writing Instruction. TESOL Quarterly, Vol. 28, No. 4.

Nunan D. The Learner-Centered Curriculum. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

Nunan D. Second Language Teaching and Learning. Boston: Heinle and Heinle, 2009.

Pica, T. Research on Negotiation: What Does It Reveal About Second-Language Learning Condi- tions, Processes, and Outcomes? Language Learning. 44 (3), 1994.

Yule G. The study of language. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
Статья