Использование игровых форм в дошкольном образовании в Монголии // ЕВРАЗИЙСКАЯ ПАРАДИГМА РОССИИ: ЦЕННОСТИ, ИДЕИ, ПРАКТИКА: Материалы международной научной конференции, посвященной 20-летию Бурятского государственного университета (30.09.2015 – 01.10.2015, г. Улан-Удэ). Научный редактор: В. В. Башкеева, д-р филол. наук, профессор; М. В. Бадмаева, д-р филос. наук, доцент, - г. Улан-Удэ: Издательство Бурятского государственного университета, 2015. - С. 172-175.
Использование игровых форм в дошкольном образовании в Монголии
Play based curriculum in early childhood education in Mongolia
Становление монгольской системы образования носило противоречивый характер, как и во многих странах мира. На процесс развития образования оказывали разные факторы – религиозные (буддизм), идеологические (коммунизм), социальные. Образование подвергалось изменениям, реформам, которые по-разному воспринимались общественностью и учеными. Активная фаза реформы образования началась в 2010 году, реформа затронула все уровни образования: дошкольное, начальное, среднее, высшее образование, особое внимание уделялось педагогическому образованию. В сфере дошкольного образования было начала реализовываться программа «Для развития каждого ребенка», которая стала реализацией политики Министерства образования, культуры и науки Монголии. В основу данной программы был заложен переход от традиционного урока к применению игровых форм, практическое применение началось в 2014 году. В рамках данной статьи мы рассмотрим статистические данные и проанализируем первые результаты перехода от традиционного урока к применению игровых форм.
Historically, the path of Mongolian education was full of changes and challenges as in other countries around the world. Due to Buddhism and communism, the strongest influences in the society development, new terms and reform are keeping process to be perceived by educators and researchers. Mongolian educational reform actively started in 2010 including Early Childhood Education, Primary and Secondary Education, Higher Education and Teacher Education. In Early Childhood Education ―For every child development‖ policy established by Mongolian Ministry of Education, Culture and Science and the core curriculum was proved to support the shift from lesson based to play based approach in 2014. This article will provide background information and discuss the shifting process from lessons based toward play based approach in the Mongolian context.
дошкольное образование, Монголия, подход, основанный игра, учебная программа
Early Childhood Education, Mongolia, play based approach, curriculum
1. Bat-Erdene, R. (2013) Mongolian High Educational Reform: Policy Solution and Consequences. Lavai, number 9, Ulaanbaatar, 21-27
2. Begz, N. (2015). Issues of Mongolian Educational Studies. Educational studies 2015/01 (109), 11-19.
3. Bergen, D. (2014). Foundations of Play Theory. SAGE Handbook of Play and Learning in Early Childhood, 9.
4. Central agency of Mongolian Statistic, www.1212.mn
5. Child situation evaluation in Mongolia (2014) UNICEF in Mongolia
6. Core curriculum of Mongolian Preschool Education (2014) Ministry of Education, culture and science.
7. For every child development handbook for Preschool educators (2013)
8. Griffiths, J. (2013). Kith: The riddle of the childscape. Penguin UK.
9. JOHNSON, J. E., SEVIMLI-CELIK, S. E. R. A. P., & AL-MANSOUR, M. O. (2012). Play in early childhood education. Handbook of Research on the Education of Young Children, 265.
10. National Human development report (2014) UNDP
11. Mongolia: Educational Sector (2008) Evaluation study Asian Development Bank
12. Mongolian Law of Education (2012) www.legalinfo.mn
13. Moyor, J. (1987) the child centerd kindergarten. Childhood Education 63 (4), 235-242
14. Takaharu Tezuka, (2014) Best Kindergarten ever seen, Ted Talk , https://www.ted.com/talks/takaharu_tezuka_ the_best_kindergarten_you_ve_ever_seen?language=enThe Educational Sector Master plan of Mongolia for 2006-2015, Ministry of Education, culture and science.
15. Situation Analysis of Early Childhood Education (2012) Ministry of Education, culture and science.
16. Steiner-Khamsi, G., & Stolpe, I. (2006). Educational import: Local encounters with global forces in Mongolia. Palgrave Macmillan.